De klant is koning

De klant is koning


in Verpakkingsvrij
Delen

Ik bestel graag een portie kibbeling bij de visboer. Ik vraag altijd om een bord, echt bestek in plaats van een plastic wegwerpvork en mes. En ik vraag of ze de saus zonder plastic bakje op mijn bord willen doen. Vanwege de vaste routines van personeel krijg ik er vaak toch plastic bestek bij. Als het wel goed gaat dan spaar ik dus twee plastic bakjes uit en een plastic vork en mes. Fijn. Toch weer een verpakking minder!

Maar… Wanneer je bedenkt hoeveel klanten per dag een viszaak bezoeken en een soortgelijke bestelling doen. Oef, wat gaan er veel wegwerpverpakkingen doorheen op een dag. Nu eet ik sowieso liever van een aardewerken bord met ‘echt’ bestek dan uit een plastic bakje, maar los daarvan vraag ik me natuurlijk wel af of mijn actie zin heeft. De visboer heeft namelijk nog niet radicaal zijn bedrijfsvoering omgegooid sinds ik er klant ben…;-) De vraag is dus, heeft het zin om als consument het signaal af te geven dat het wat minder kan met de wegwerpverpakking?

Ik hoop dat dit het geval is. Tijdens de gesprekken die ik als ambassadeur van het project Verpakkingsvrij met winkeliers voer, wijzen zij mij hierop. De spreuk ‘de klant is koning’ gaat nog steeds op. ‘Mijn klanten vragen er om’ zeggen onze deelnemende winkeliers. Het is soms ook een reden om geen ambassadeur te worden: winkeliers zijn huiverig om klanten te verliezen en willen hen graag op de juiste wijze van dienst kunnen zijn door handige verpakkingen aan te bieden. Begrijpelijk. Juist daarom is het signaal afgeven dat je het als klant graag anders wil zinvol.

Tegelijkertijd zien we dat van beide kanten bereidheid moet zijn om het anders te doen. Soms betaal je als klant een beetje meer voor een milieuvriendelijke verpakking. Of heeft een winkelier geen tasje beschikbaar om aan klanten mee te geven. Verpakkingsvrij boodschappen doen is in die zin een interessante en dynamische wisselwerking tussen klant en verkoper. En dus hopelijk een proces van inspireren en geïnspireerd worden. Ons uitgangspunt is dat alle beetjes helpen, iedere verpakking die we voorkomen is een stap in de goede richting. 

Vanuit het perspectief van de sinaasappel…

Ooit bij stil gestaan dat de schil van een sinaasappel eigenlijk ook een verpakking is? Net als de schil van bananen, me...
Bekijk